Fosil

Fosil

01. avgust 2010

Sezam

V visečih vrtovih Babilona je bil sezam ena najpomembnješih rastlin. Uporabljali so ga celo kot plačilno sredstva, poleg tega, da so iz njega izdelovali slaščice, kolačke, alkohol in vina. Ženske so ga jedle z medom, ker naj bi vzpodbujal delovanje spolnih žlez. V novejši raziskavah o tako imenovani bolezni "poročenih žensk" ali utrujenostjo, pomanjkanjem delovne vneme in spolne sle. Težave praviloma spremlja nervoza, nespečnost, glavobol in bolečine v hrbtu. Težave naj bi odpravilo zdravilo, ki vsebuje kalijeve in magnezijeve soli ter apsaraginske kisline. Ugotovili so, da slaščice iz medu in sezama vsebujeta prav te snovi. Med aparaginsko kislino, seznam pa kalij in magnezij ter vitamin E, F in kalcij, fosfor in lecitin. Sezamovo seme in 50% več proteinov kot meso. Sezamovo seme vsebuje dve zelo pomembni aminokislini. Prva pomaga organizmu v procesu proizvajanja energije, namesto debelosti, drugo pa telo potrebuje za ohranjanje ali vzpostavitev dobrega živčnega sistema, odlične forme, veselja, koncentracije, zagotavlja pa tudi dober, trden spanec.

Sezamove slaščice: V posodi zmešajte eno skodelico mletega sezama z medom. Po želji ga lahko odišavite z vanilijo ali arašidovim maslom. Oblikujte kroglice, shranite na pladnju v hladilniku.

Sezamovo maslo =tahini je danes na voljo v trgovinah z bio hrano. Je naravno, brez konzervasnov in neprečiščeno. Ima veliko energijsko vrednost, telo ga absorbira v 30 minutah. Nadomesti maslo in kislo smetano. Tahini zmešan z medom , figami in orehi je okusen posladek in izvor hitro uporabne energije. Tahini je lahko polivka za krompir, zelenjavo, sadje, prepečenec, solato, omaka za ribe in jajca. Lahko ga vmešamo v jogurt. Tahini je v pasto zmlet sezam, vsebuje visok odstotek aminokislin. Je posebnega okusa in nepogrešljiv dodatek v arabski kuhinji.

Halva= turški med se izdeluje iz semen sezama in sezamovega olja. Odišavljen je lahko z vaniljo, čokolado itd. Manj kakovostna halva vsebuje veliko prečiščenega sladkorja, zato pred nakupom preverimo sestavine.

Gomashio je stoletja stara japonska začimba iz sezama, nepogrešljiva tudi v makrobiotski kuhinji. gomašio (gomashio) goma = sezam, shio = sol .Prepražimo žličko (nerafinirane) soli, da izgine vonj po kloru. Nato dodamo sezam in ga rumeno popražimo. Delno ali popolnoma ga zmeljemo v posebnem možnarju ali posebnem sekljalniku. Shranimo v temni steklenici (posodi). Uporabljamo ga kot začimbo (razmerje 1 soli : 16 sezama) ali zdravilo (1:8). Vzamemo 1 žličko in dobro prežvečimo. Potresemo po jedeh ali z maslom namazanemu kruhu.

Zmlet sezam lahko potresemo po različnih jedeh. Dajejo dober okus zelenim in drugim solatam, juham in drugim jedem. Na kolobarje narezano banano posipamo s sezamovi semeni in jogurtom. Uporabite namesto drobtin na kruhu in sladicah.

Sezamovo seme v naravni obliki predstavlja izvrsten vir beljakovin, ki ga lahko telo učinkovito prebavi, absorbira, kasneje reciklira in tudi izloči.

Sezamovo seme je sicer tudi naravni vir vitaminov B-kompleksa. 100 gramov namreč vsebuje priporočen, zahtevan odstotek vitaminov B-skupine.

od 3 do 5 jedilnih žlic semen zmeljemo v mlinčku in ga s čajno žličko počasi, dobro premešanega v ustih pogoltnemo. Tako namreč omogočimo encimom, da optimalno opravijo svoje delo.

Sezamovo olje je izjemno kakovostno. Še bolj kot za kuho je priporočljivo za masaže, saj je že tisočletja znan odstranjevalec toksinov iz telesa


Zapečen brokoli s sezamom
Sestavine: 500 g brokolija nekaj kokosove maščobe ali masla strok česna ščepec rožmarina ščepec majarona nariban sir 3 dl mleka
Priprava: Brokoli razdelimo, blanširamo v osoljeni vodi, odcedimo, in stresemo v ognjevaren pekač. Na malo kokosove maščobe narahlo popražimo sezam, da dobi svetlo rjavo barvo, ga posipamo po brokoliju. V hladno mleko stresemo nariban sir, stisnjen česen, majaron in rožmarin. Mleko počasi segrevamo, da se sir prične topiti. Prelijemo čez brokoli in sezam. V ogreto pečico postavimo za deset do petnajst minut, da se zapeče. Pred serviranjem ga potresemo s svežim peteršiljem ali drobnjakom.

Namaz iz čičerike in sezama
Sestavine: 100 g čičerike 20 g sezama strok česna 2 žlici olivnega olja 2 žlici limonovega soka nasekljan peteršilj sol poper.
Priprava: Čičeriko čez noč namočimo in do mehkega skuhamo ali uporabimo čičeriko iz konzerve. Ohranimo nekaj tekočine, v kateri smo čičeriko kuhali. V električnem mešalniku ali s prešo pretlačimo čičeriko z nekaj tekočine v kateri se je kuhala, zamešamo v gladko pasto. Sezam na suho in na rahlo popražimo, ga zdrobimo ali zmeljemo s soljo in nato zamešamo skupaj z začimbami, limonovim sokom in pol žlice olivnega olja v čičerikin pire. Česen pred tem stisnemo ali stremo. Vse zamešamo v gladek namaz, ki ga nato prelijemo s preostankom olivnega olja. Ta namaz se zelo prileže na polnovreden kruh ali popečen toast.

Proseni polpeti s sezamom
Sestavine: 3 skodelice prosene kaše (kuhane v 12 skodelicah vode in pol žličke soli), skodelico praženih in zdrobljenih sezamovih semen čebula, česen.
Priprava: Še toplo kuhano proseno kašo zamešamo s prepraženo čebulico in česnom, dodamo začimbe, rahlo popražen in s soljo mlet sezam. Za vezavo dodamo žličko ali dve polnovredne moke ali pšeničnih kosmičev (lahko tudi jajce). Oblikujemo v polpete, ki jih po želji še povaljamo v celih sezamovih semenih. Popečemo v olju ali kokosovi maščobi, lahko pa jih naložimo v pekač in zapečemo v pečici.

Sezamovo mleko
Sestavine: pol skodelice sezamovega semena 2 skodelici vode
Priprava: Čez noč namočimo sezamova semena, naslednji dan jih skupaj z dvema skodelicama vode zamešamo v električnem mešalniku. Po želji lahko dodamo cimet, vanilin, ingver ali koščke kakršnega koli sadja. Kozarec sezamovega mleka naj bi vseboval štirikrat več kalcija kakor kravje ali kozje mleko. Sezam lahko pred namakanjem tudi rahlo popražimo. To mu da zelo intenzivno aromo, vendar se s praženjem vsebnost bogatih sezamovih sestavin nekoliko zniža.

Viri:
Richar Lucas: Čarovnije zelišč v vsakdanjem življenju,Tomark,1996 http://www.rtvslo.si/zdravje/zdravje-v-sezamovih-semenih/166609
http://web.vecer.com/portali/vecer/v1/stolpec650/clanek/clanek_natisni/?kaj=3&id=0090128005401011
http://www.zito.si/index.php?id=234

Ni komentarjev:

Objavite komentar